Dag för dag

... I djupet av mitt hjärta är jag inte skild från någon - på samma sätt som denna lära i all sin mångsidighet inte utestänger någon. När jag började skriva om den, uppstod behovet att ge den ett namn. Det blev filosofi, eftersom detta ord är tillräckligt omfattande och allmänt för att inte bli någon enda sekts egendom. Det innebar en återgång till ordets ädla, klassiska betydelse hos grekerna. Den andliga sanning som inhämtades under initiationen i de eleusinska mysterierna kallades ”filosofi”. Den som blivit initierad titulerades ”filosof”, eller älskare av visdom...
13.20.1.18, UtdragLyssna 1 jan 2015När man reflekterar över denna läras majestätiska storslagenhet, dess djup och omfattning, känner man sig som en resenär som för första gången befinner sig på en utsiktsplats i Himalaya, där den ena mäktiga, snöklädda formationen efter den andra fyller horisonten från vänster till höger så långt ögat kan nå.
13.20.1.524Lyssna 2 jan 2015... Jag känner inte till något bättre och mer övergripande namn för dem som ägnar sig åt detta sökande än att säga att de studerar filosofi...
13.20.1.18, UtdragLyssna 3 jan 2015Vad universum än må vara i vår mänskliga upplevelse så är den ändå, i viktiga avseenden, likt en dröm... För en icke reflekterande person är den vad den förefaller att vara, men för den upplystes vaknade insikt framstår den mer som en utdragen men förgänglig drömvärld. Båda världarna är tankekonstruktioner. Bådas underliggande ”substans” är Medvetande. Därför är Medvetande deras verklighet. Om världen vore skild från Medvetandet kunde den inte finnas till, på samma sätt som drömvärlden inte kunde existera om den vore åtskild från drömmaren.
13.19.1.34, UtdragLyssna 4 jan 2015När känslan av denna närvaro är kontinuerlig, när insikten om världsupplevelsens mentala karaktär är stadig och bestående och när det lugn som följer härav inte rubbas, kan det sägas att vi är grundade i sanning och verklighet.
16.25.2.149Lyssna 5 jan 2015Hela vårt jordeliv är när allt kommer omkring ingenting annat än en förberedelse för det andliga sökandet.
2.1.1.197Lyssna 6 jan 2015Alla andra sätt att närma sig målet bygger på en dualistisk princip som placerar dem på en lägre nivå. Men den korta vägen är icke-dualistisk, den börjar och slutar med målet, dess natur är direkt och dess verkan omedelbar.
15.23.1.2Lyssna 7 jan 2015Så snart egot har blivit tillräckligt ödmjukt, kuvat och uppgivet stiger det Inre varat fram och avslöjar sig självt. Detta är säkerställt eftersom vi nu och för all framtid är omslutna av gudomlig kärlek.
12.18.4.139Lyssna 8 jan 2015Glimten kan närma sig så försiktigt att den till en början inte ens uppmärksammas, eller också kommer den med en kraft som helt och hållet överväldigar oss. Med glimten kommer kunskap, förståelse, mening, ädelhet och gudomlighet som, under tiden den pågår, fyller vår aura.
14.22.6.39Lyssna 9 jan 2015Om allt inte förklarades för massorna så berodde det till stor del på att allt inte kunde accepteras av ”enkelt folk”, som Origenes - en av kyrkofäderna - uttryckte saken. Eller också var undervisningen alltför metafysisk för dem, något som Alexandrias historia antyder med de våldsamma upploppen mot filosofiskolorna där. I Origenes undervisning ingick reinkarnation och betydelsen av en köttfri diet. Men hur mycket av detta tog människorna till sig under hans egen tid, eller senare också för den delen?
12.17.1.165Lyssna 10 jan 2015... Det är viktigt att ha en levande tro på Överjaget, att bli som ett barn - att vara lika beroende av Överjaget som ett litet barn är av sina föräldrar...
3.2.1.209, UtdragLyssna 11 jan 2015... Om försöken att minnas Överjaget ständigt upprepas, försvagas de materialistiska tendenserna som har följt med från tidigare liv. Uppmärksamhetens naturliga rastlöshet hejdas. Så småningom utvecklas en mystisk tankekoncentration som liknar den som uppnås under meditationen - fast med den ytterligare fördelen att inte gå förlorad i den dagliga tillvaron...
15.23.6.186, UtdragLyssna 12 jan 2015Under den första och andra fasen av den korta vägen är uppgiften att frigöra oss från egoismen som vårt medvetande är förknippat med.
15.23.1.100Lyssna 13 jan 2015... Det forskande intellektet kan inte tränga in i Överjaget och förstå det, eftersom tänkandet endast kan uppfatta samband mellan idéer. Således är tänkandet för alltid hänvisat till att vara kvar i en värld av dualiteter, begränsningar och enskildheter. Intellektet kan inte förstå helheten utan endast delar. Därför är förnuftet, som är beroende av tänkande, inte kompetent att förstå det mystiska Överjaget. Upplysningen måste upplevas och kännas...
5.7.8.1, UtdragLyssna 14 jan 2015Det verkliga syftet med bönen är inte att ständigt be om att få något eller att få hjälp med något. Snarare handlar det om att uttrycka det lägre jagets längtan efter det högre, den fascination som egot, som lever i mörker, känner för sitt ursprung, som är i ljuset.
12.18.2.118Lyssna 15 jan 2015Det är en märklig erfarenhet att ”vakna upp” och inse att man drömmer, utan att över huvud taget vara medveten om den fysiska världen. I den situationen är det möjligt att tveklöst veta - som ett vetenskapligt, observerbart faktum - att rummet där jag befinner mig, känslan av motstånd och stabilitet i mina fötter, hårdheten eller mjukheten i föremål som jag håller i händerna inte är något annat än mentala skapelser.
13.19.3.93Lyssna 16 jan 2015Minnesövningen kräver ingen ansträngning, det är inte en övning som tar vår viljekraft i anspråk. Det handlar om att rikta uppmärksamheten inåt, att i kärlek vända den mot vårt väsens ursprung. Kärlek leder uppmärksamheten i en ny riktning. Kärlek håller den koncentrerad, stadig och följsam.
15.23.6.255Lyssna 17 jan 2015Eftersom detta medvetande, som har sitt ursprung i Överjaget, binder sig så fullständigt och envist vid flödet av tankar och känslor, som när allt kommer omkring är dess egen skapelse, så identifierar det sig med det illusoriska egot, som självt är ett resultat av tankeverksamhet, och tappar bort sitt eget gränslösa ursprung.
6.8.2.47Lyssna 18 jan 2015Att se Ljuset framför sig är en sak, att bli ett med det är något annat, och högre.
14.22.4.204Lyssna 19 jan 2015Det kommer en tid då vi intuitivt känner eller på medicinska grunder vet att vi har kommit in i den sista fasen av vårt liv - och att vi bör förbereda oss för döden. Vi drar oss alltmer tillbaka från det världsliga livet. Dess aktiviteter, begär, bindningar och nöjen måste nu mer och mer ge plats för ånger, andakt, bön, askes och att minnas vårt andliga ursprung. Det är dags att komma hem.
6.9.1.37Lyssna 20 jan 2015... Nåd är det underbara, äkta och slutgiltiga beviset för att det inte bara är människan som söker Gud, utan även att Gud ständigt väntar på människan...
3.2.9.67, UtdragLyssna 21 jan 2015Så länge människan enbart lyssnar till sitt obetydliga ego och låter Överjagets röst vara ohörd och okänd, kommer all hennes förslagenhet och vaksamhet att vara till föga nytta den dag kroppen måste överges och medvetandet återvänder till sitt rätta hem.
6.9.1.35Lyssna 22 jan 2015... Överjaget är närvarande i varje individuellt medvetande, dels som ett vittne, dels som det oföränderliga medvetande som ger individen dess egomedvetande.
14.22.3.338, UtdragLyssna 23 jan 2015Inte förrän på ett senare stadium i sökandet vaknar vi till insikt om att den sanna givaren av nåd, den verkliga hjälparen på vägen, den verkliga mästaren inte är den inkarnerade yttre läraren utan Överjaget i vårt eget hjärta. Vad den levande mästaren gör är endast att väcka vår sovande intuition och latenta längtan, att ge den inledande impulsen, inriktningen och vägledningen i det nya sökandet. Vidare att göra oss medvetna om egenskaper i vår individuella karaktär som försvårar utvecklingen samt att hjälpa oss att hantera dem.
2.1.6.816Lyssna 24 jan 2015Ett medvetande som alltid är aktivt i ett medvetande som alltid är stilla - detta är den verkliga sanningen inte bara om Gud utan också om människan.
16.25.1.9Lyssna 25 jan 2015Vi lever i en fantastisk men ödesmättad tidsepok. För alla som befinner sig på sökandets väg är det en viktig uppgift att vara bärare av ljus i en mörk tid. Men först, innan detta kan ske, måste var och en rena, förädla och utveckla sig själv. Vi måste göra oss värdiga den gudomliga nåden, eftersom inget kan uträttas enbart med hjälp av vår egen kraft.
3.2.5.83Lyssna 26 jan 2015Överjaget är inte i tiden och har följaktligen ingen historia. Överjaget är. Det har ingen början och inget slut. Intellektet, som hoppar från det ena till det andra, från det förflutna till framtiden, finner sådana idéer förbryllande och svåra att förstå.
13.19.4.109Lyssna 27 jan 2015Det finns inget bättre och mer passande än att använda möjligheterna under de sena åren i livet till eftertanke, och att sedan låta medvetandet bli stilla i tystnaden.
9.13.3.186Lyssna 28 jan 2015... Den som menar allvar med sitt andliga sökande är vanligen obekväm med att blanda in världsliga önskemål i sina heliga böner. Han anstränger sig för att bättra sig, rena och utveckla sig. Följaktligen har han inget emot att be - men endast om de rätta tingen. Han ber om en bättre förståelse av de högre lagarna, om en klarare insikt i vad hans egen, individuella uppgift består i, samt om en större och varmare kärlek till Överjaget.
12.18.2.9, UtdragLyssna 29 jan 2015Det är inte tillräckligt att känna det inre jaget på samma sätt som mystikerna känner det. Vi måste också bli medvetna om världens verkliga natur innan sanningen kan förverkligas...
13.20.4.96, UtdragLyssna 30 jan 2015... Mänskligheten, som i så stor utsträckning har förlorat jordelivets högre mening ur sikte, har till följd härav tvingats genomlida katastrofer och svårigheter av alla slag. Att bidra till att vilseförda människor kommer till insikt om livets högre syfte är en ädel uppgift och en kärleksfull plikt för dem som befinner sig på den filosofiska vägen.
9.13.1.274, UtdragLyssna 31 jan 2015
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se