Dag för dag

Överjagets röst är lika tydlig som Jesu röst: ”Gå och synda inte mer, dina synder har förlåtits dig.” Låt dig inte tyngas ner av ständigt återkommande självförebråelser och skuldkänslor.
15.23.5.213Lyssna 1 jun 2013Om problemet verkligen har överlämnats till den högre makten är vi befriade från det. Bördan har lyfts från våra axlar. Men skulle den tyngande känslan dröja kvar har vi lurat oss själva. Problemet är inte överlämnat, det var bara tomma ord.
12.18.4.48Lyssna 2 jun 2013... Tankar på egots svagheter och tillkortakommanden måste kompenseras av tankar på Överjagets styrka och harmoni. Det är lika nödvändigt för sökaren att sluta upp med att identifiera sig med egot som det är att identifiera sig med Överjaget.
15.23.5.161, UtdragLyssna 3 jun 2013Den första stora och vanliga felsyn som måste överges, är att den fysiska kroppen är det verkliga jaget, när den i själva verket bara är ett uttryck och en kanal, ett instrument och en bärare av jaget.
6.8.1.59Lyssna 4 jun 2013Tid är som en stor skattkista. Om du inte lägger något av värde i den, finns det heller inget att hämta ur den. Lägg dit filosofiska studier och karaktärsutveckling så får du allra minst ett mått av sinnesfrid och förståelse. I bästa fall kan du bli upplyst.
3.2.8.8Lyssna 5 jun 2013Varken sinnena eller intellektet kan säga oss något om det gränslösa medvetandets innersta natur. Men trots detta är vi inte lämnade i total okunnighet. Från universum, dess manifestation, kan vi fånga en glimt av dess intelligens. Från själen, dess utstrålning, kan vi få mer än en antydan om dess godhet. ”Mer än”, säger jag, därför att utstrålningen kan kännas inom oss som vårt verkliga jag, medan manifestationen är fristående och utanför oss.
16.28.2.97Lyssna 6 jun 2013Förkunnelsen för vår tidsålder måste fylla dess grundläggande behov, vilket innebär att den måste omfatta tre beståndsdelar. För det första - läran att människan har en gudomlig själ. För det andra - evangeliet att det är fullt möjligt att kommunicera med denna själ genom bön, meditation och studier. För det tredje - det faktum att karmas lag finns och fungerar, dvs att goda tankar och rättfärdiga handlingar är nödvändiga.
12.17.7.14Lyssna 7 jun 2013På vilket sätt sökandet än må ha börjat, måste vi till sist ge oss in på den korta vägen, det vill säga överge illusionen om egot och att sluta identifiera oss med det.
15.23.0.2Lyssna 8 jun 2013Det finns ögonblick då Överjaget nuddar vid vårt medvetande - och sällsynta fall då vi nuddar vid dess medvetande. Lyckan är att förlänga dessa stunder, om vi kan, eller att minnas dem så ofta och så länge som möjligt, om vi inte klarar det... Så snart vi uppfattar den minsta lilla dragning inåt mot Överjaget, så snart vi anar att något sådant kanske är på väg, låter vi omedelbart denna känsla ta överhanden och släpper allt annat vi har för händer.
14.22.5.114, UtdragLyssna 9 jun 2013... Överjaget är endast ett objekt för meditationen så länge vi upplever det som något avskilt från oss. Detta är gott och väl men inte bra nog, eftersom det vi tillber är ett föremål, inte den sublima verkligheten. Vi måste höja oss ännu högre och nå upp till denna verklighet, men inte som något separat och ”annat”, utan som vårt verkliga jag.
4.4.5.73, UtdragLyssna 10 jun 2013Att komma till klarhet om vad mitt verkliga jag inte är, är ett första och mycket viktigt steg mot att förstå vad jag verkligen är. Det har en frigörande effekt.
6.8.4.372Lyssna 11 jun 2013Det är en omskakande händelse att uppleva sanningen. Den finns här inom oss, djupt och fördold, men ändå i vårt eget medvetande. Det var aldrig nödvändigt att resa någonstans för att finna sanningen, aldrig nödvändigt att besöka någon som ansågs ha funnit den för att lyssna till hans undervisning - inte ens nödvändigt att läsa någon bok, hur helig och inspirerande den än må vara. Ingen person, ingen plats eller skrift kan ge oss sanningen. Vi måste själva finna den - för oss själva och inom oss själva. Andra kan kan förklara att vi måste vända oss inåt, så att vi besparas mödan att söka på annat håll. Men vi har själva ansvaret för att ge vårt inre den nödvändiga uppmärksamheten. Upptäckten måste vara vår egen, i stillheten i djupet av vårt inre.
15.23.1.79Lyssna 12 jun 2013En aspekt av den korta vägen är intellektuella studier av sanningens metafysik. Det är nödvändigt att genomskåda egots overklighet som ett första steg i processen mot att till sist övervinna det - och att skilja mellan verkligheten och egots idéer hur andliga de än kan tyckas vara.
15.23.1.99Lyssna 13 jun 2013Om det är med tveksamhet och undran som de filosofiska studierna börjar, så avslutas de med att alla kvardröjande tvivel undanröjs. Tveksamheten förvandlas till helig vördnad.
13.20.1.178Lyssna 14 jun 2013... Den långa vägen är det som vanligen associeras till yoga. Det handlar om övningar i koncentration och uppmärksamhet. Övningar i avslappning av kropp och medvetande, i asketisk självdisciplin och självkontroll. Detta står på programmet i de flesta skolor, men det är inte fråga om någon bestämd övningsväg. Framför allt handlar det om få våra tankar under kontroll, att kontrollera kropp, tankar, känslor och vilja...
15.23.5.56, UtdragLyssna 15 jun 2013De som har varit andliga sökare i tidigare liv får vanligen en glimt av det högre medvetandet åtminstone två gånger under den innevarande inkarnationen. Dels tidigt i livet, i tonåren eller på tröskeln till vuxenlivet. Detta inspirerar dem att fortsätta sökandet. Dels senare i livet, under den sista delen av inkarnationen. Detta är en nåd från Överjaget...
14.22.4.48, UtdragLyssna 16 jun 2013Genom att ge all vår uppmärksamhet till Överjaget glömmer vi oss själva. Likaså när vi minns det eller uppmärksammar dess olika aspekter blir det möjligt att nå bortom egot. Detta förklarar varför vi måste in på den korta vägen om det förberedande arbete som lagts ner på den långa ska kunna slutföras.
15.23.4.2Lyssna 17 jun 2013Det vanligaste misstaget är att försöka pressa fram en intuition. Men det låter sig inte göras. Intuitionen kommer till oss. Det är meningslöst att förvänta sig att den ska visa sig medan vi är koncentrerade på ett problem. Om den kommer över huvud taget, sker det efter det att vi har lagt problemet åt sidan. Här handlar det om nåd - kanske, kanske inte uppenbarar den sig?
14.22.1.73Lyssna 18 jun 2013... Dessa nya idéer är som frön som gradvis mognar till fruktbärande förståelse och handling, dels på grund av sökarens egen längtan, dels med hjälp från såväl synliga som osynliga krafter. Den karmiska konsekvensen av detta intresse kommer en dag att resultera i återfödelse i en familj, där alla möjligheter för fortsatt andlig utveckling och tillväxt kommer att finnas.
2.1.2.416, UtdragLyssna 19 jun 2013Detta är den korta vägens grundläggande princip: Vi är alltid i Överjagets stillhet, oavsett om vi vet om det eller ej. Vi har aldrig lämnat denna stillhet och kan heller aldrig göra det. Så är det även med ett liv som präglas av misslyckanden och förtvivlan.
15.23.1.8Lyssna 20 jun 2013Hur rika är inte dessa ögonblick strax före solnedgången då vi, vända mot väster, upplever hur solen sakta går ner bakom horisonten. Hjärtat är öppet för skönhet och nåd i sin längtan efter Överjaget.
3.3.7.23Lyssna 21 jun 2013Så länge rädslan att ge upp egot är starkare än längtan efter att uppgå i det medvetande som finns bortom det, är vi fortfarande hänvisade till egots mörker.
12.18.4.18Lyssna 22 jun 2013Tidsintervallen mellan att en intuition kommer och att den går är så försvinnande liten att vi måste reagera omedelbart. Minsta dröjsmål och vi kommer att finna att det i efterhand är mycket svårt och osäkert att försöka förstå vad intuitionen ville säga oss.
14.22.1.101Lyssna 23 jun 2013Erfarenheten av alltings slutgiltiga enhet, och vår egen del i denna enhet, är en välkänd företeelse i mystiska upplevelser, särskilt i naturupplevelser men även i vissa slag av religiös mysticism och alltid i filosofisk mysticism. Den första effekten är en känsla av att inte vara ensam, att universum står bakom oss. Vidare att vi inte behöver slås ner av bekymmer, oro och rädslor eftersom detta hör till det lägre jaget. En sådan upplevelse är ett utmärkt botemodel mot oro och ångest.
14.22.6.364Lyssna 24 jun 2013... Att fullständigt krossa egot skulle vara detsamma som att förstöra den fysiska kroppen, som är en del av egot, och att ge upp individualiteten som skiljer oss från varandra. Detta låter sig inte göras. Något som däremot är fullt möjligt är att låta egot bli en undergiven tjänare till det högre jaget, ett följsamt instrument för den högre viljan.
6.8.1.197, UtdragLyssna 25 jun 2013... Att stilla tankarna leder till ett uppgivande av det personliga egot. I de tystaste ögonblicken, i djupet av vårt inre, kan vi höra en röst som säger att vi kommer från ett land dit vi en dag måste återvända...
3.2.3.29, UtdragLyssna 26 jun 2013... Här är ett faktum som är värt att fundera över, nämligen att bland de tidiga kristna var det många som var både mystiker och vegetarianer. Om dessa grupper inte hade drivits bort från den officiella kristendomen av Kejsar Konstantin - vars imperialistiska politik de inte stödde - och som han (och inte Jesus) etablerade, hade vi kanske idag kunnat se halva den kristna världen omfatta en tro inkluderande både mysticism och en vegetarisk lisstil...
4.5.3.3, UtdragLyssna 27 jun 2013Om vi kan frigöra oss från tyngden av minnen från det förgångna och förväntningar om framtiden, kan vi också befria oss från egot...
6.8.4.150, UtdragLyssna 28 jun 2013Om vi nu är gudomliga och tidlösa varelser - och vem kan invända mot det som själv har haft en glimt av det upphöjda medvetandetillståndet och förunnats att minnas det? - så har vi alltid varit det. Hur kan vi utvecklas om vi redan är självständiga och perfekta varelser? Är det inte rimligt att anta, att något främmande har tagit oss i besittning och täckt över det mer sublima medvetandet? Arbetet genom tidsåldrarna är således inte att höja oss utan att frigöra oss. Sökandet handlar inte om att uppnå ett högre medvetandetillstånd utan om att återvinna vår forna storhet? Behovet är inte att växa utan att förstå. Evolutionen kan inte hjälpa oss - men självkännedom kan.
15.23.1.7Lyssna 29 jun 2013Kan en persons biografi vara annat än fragmentarisk, vinklad och fördomsfull? Utan information om personens tidigare liv i andra kroppar är materialet tunnare än vad levnadstecknaren tror.
6.9.2.103Lyssna 30 jun 2013
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se